O nas

diletto zdjecie

Zespół Muzyki Dawnej DILETTO – powstał w 2005 roku, jako wyraz zainteresowań i poszukiwań dotyczących wykonawstwa muzyki dawnej. Jego skład tworzą zarówno muzycy wokaliści, jak i instrumentaliści. Kierownictwo artystyczne sprawuje założyciel i dyrygent Anna Moniuszko.

W repertuarze zespołu znajdują się utwory instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne epoki baroku, w tym wielkie oratoria: MesjaszIzrael w Egipcie G. F. Händla, Oratorium na Wniebowstąpienie: Lobet Gott in seinen Reichen J. S. Bacha, a także pasje: J.S. Bacha – Pasja według św. JanaBrockes Passion G.F. Hӓndla oraz ody: H. Purcella – Hail, bright Cecilia! i G. F. Händla Eternal source of light divine. Dorobek artystyczny DILETTO stanowią również wykonania sceniczne dzieł operowych H. Purcella (Dido and Eneas oraz The Fairy Queen), G.B. Pergolesiego (La Serva Padrona), J. Blowa (Venus and Adonis), N. Piccinniego (polskie prawykonanie La buona figliuola oraz Il Cavaliere per amore) oraz A. Sacchiniego (polskie prawykonanie opery La Contadina in corte).

Ideą, która przyświeca artystom wchodzącym w skład zespołu jest prezentacja muzyki dawnej zgodnie z wymogami historycznej stylistyki wykonawczej. W swej działalności DILETTO dużą uwagę zwraca na propagowanie twórczości dawnych kompozytorów polskich, w tym nowo odkrytych, których dzieła wciąż pozostają nieznane szerszej publiczności. W tym nurcie zespół DILETTO nagrał dwie płyty pt. Andrzej Siewiński – opera omnia oraz Dawni Mistrzowie – nowo odkryci, które ukazały się w serii w wydawniczej „Polska Muzyka Dawna” (Polish Early Music) wytwórni DUX.

Zespół bierze regularny udział w festiwalach, w tym m.in.: Wschód Kultury – Inny Wymiar (część Europejskiego Stadionu Kultury), Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej, Salezjańskie Lato w Przemyślu oraz Forum Musicum we Wrocławiu.

ZESPÓŁ

soprany:
Marta Antkowiak, Bożena Bojaryn-Przybyła, Małgorzata Trojanowska, Marta Wróblewska, Joanna Zamora

alty:
Sławomir Bronk, Jan Mędrala, Aleksandra Pawluczuk

tenory:
Karol Bulanda, Jakub Grabowski, Szczepan Kosior, Piotr Szewczyk

bas:
Adam Bankowski, Maciej Falkiewicz, Przemysław Kummer, Mariusz Perkowski, Piotr Zawistowski

skrzypce:
Violetta Szopa-Tomczyk

flet traverso:
Karolina Zych

oboje:
Małgorzata Józefowska, Marek Niewiedział, Katarzyna Pilipiuk

fagot:
Szymon Józefowski

trąbki naturalne:
Tomasz Ślusarczyk, Michał Tyrański, Paweł Hulisz

waltornia:
Dominika Stencel

klawesyn/pozytyw:
Ewa Mrowca

skrzypce:
Paweł Polak (koncertmistrz), Urszula Bogusłowicz-Laskowska, Julia Dombek, Joanna Gręziak, Małgorzata Góraj,
Jadwiga Korzeń, Michał Piotrowski, Anna Polak,

altówki:
Radosław Koper, Anna Mikołajczak

wiolonczela:
Krzysztof Dombek, Tomasz Frycz, Maciej Łukaszuk

kontrabas/violone:
Rafał Makarski

klawesyn/pozytyw:
Krzysztof Garstka, Sylwester Trojanowski

Dyrygent

diletto zdjecie

ANNA MONIUSZKO

Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie dyrygowania prof. Bożenny Sawickiej, emisji głosu – prof. Cezarego Szyfmana oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2004) otrzymując dyplomy z wyróżnieniem. W roku 2010 otrzymała stopień doktora, zaś w 2015 – doktora habilitowanego w specjalności Dyrygentura.

Jako śpiewak – kameralista współpracowała z zespołami muzyki dawnej tj.: Camerata Podlaska, Sine Nomine oraz Subtilior Ensemble. W roku 2005 założyła Zespół Muzyki Dawnej DILETTO, który specjalizuje się w wykonawstwie utworów epoki renesansu i baroku.

Anna Moniuszko jest laureatką Stypendium dla Młodych Twórców (2009) oraz Stypendium dla Twórców Profesjonalnych (2010) ufundowanych przez Prezydenta Miasta Białegostoku. Jest pomysłodawcą i koordynatorem białostockiego cyklu koncertów Muzyka Mistrzów Baroku, prezentujących twórczość dawnych kompozytorów w historycznych wnętrzach Białegostoku. Jest  Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej, którego ideą jest przybliżenie współczesnej publiczności kultury i sztuki z czasów świetności dworu Branickich w Białymstoku. Od 2016 roku jest również Dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Chóralnego „Cantu Gaudeamus” w Białymstoku.

Obecnie pracuje jako adiunkt w swojej macierzystej uczelni oraz pełni funkcję Dyrygenta Chóru Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

W 2016 roku została uhonorowana Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku za całokształt dotychczasowej działalności artystycznej.