Koncert oratoryjny: H. Purcell “Hail, Bright Cecilia!” – Oda na cześć św. Cecylii, Patronki Muzyki 21.11.2021 godz.19.00 Aula Magna Pałacu Branickich

21.11.2021

Transmisja dostępna będzie na stronach: www.muzykamistrzow.pl, www.proanima.pl oraz na profilu ProAnima.TV w serwisie YouTube.

Serdecznie zapraszamy na kolejny koncert w ramach dwunastej edycji cyklu Muzyka Mistrzów Baroku. Tym razem hołd składamy Patronce Muzyki – św. Cecylii, sztuki, która jak mawiali starożytni “…pobudza ducha, porusza uczucia, poskramia i uspokaja gniew, sprawia, że spędza się zacnie czas; ma moc rodzić w nas dyspozycję do dobrych obyczajów…”

A czynić to będziemy za sprawą przepięknej ody autorstwa Henry’ego Purcella. Ten siedemnastowieczny twórca, którego niespotykany wręcz talent zyskał mu miano “brytyjskiego Orfeusza”, z niezwykłym wdziękiem i fantazją ubiera w dźwięki poemat Nicholasa Brady’ego. Autor wychwala w nim piękno muzyki, jako “Duszy Świata” która, “…stroi świat ziemski i niebiańskie sfery” i przemawia do nas “…głosem najpiękniejszej Natury, w języku uniwersalnym dla wszystkich istot”. Kompozycja Purcella, w której pierwszym wykonaniu (1692) wziął udział sam kompozytor wykonując solową partię altu, odniosła ogromny sukces, o czym przekonać się możemy zarówno z ówczesnej prasy, jak i ilości powtórnych wykonań w kolejnych latach.

Dzieło Purcella, podobnie jak ponad trzysta lat temu, nie pozostawia nikogo obojętnym na swą nieprzemijającą urodę – cieszą ucho wspaniałe partie solowe, melodyjne chóry i cudownie wyeksponowane brzmienie poszczególnych instrumentów. W niedzielę 21 listopada o godz. 19.00 zabrzmi ono w wykonaniu solistów: Marta Wróblewska (sopran), Marcin Liweń (alt), Sławomir Bronk (alt), Bartłomiej Chorąży (tenor), Maciej Falkiewicz (bas), Przemysław Kummer (bas), którym towarzyszyć będzie Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz grająca na instrumentach historycznych orkiestra Zespołu Muzyki Dawnej “Diletto”. Całość poprowadzi dyrygent Anna Moniuszko.

Na wydarzenie zapraszamy ze wstępem wolnym.

Soliści:

Marta WróblewskaMarta Wróblewska – sopran – sopran, doktor habilitowany sztuki, kierownik artystyczny Zespołu Wokalnego Ensemble QuattroVoce. Adiunkt na białostockiej Filii UMFC, nauczyciel dyplomowany śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych oraz II dyrygent Chóru Miasta Białegostoku.

Koncertowała w kraju i zagranicą (Andora, Belgia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Węgry). Występowała m.in. u boku Kevina Kennera, Andrew Parrotta, Vincenta Dumestre’a. Jest ceniona jako solistka i kameralistka zwłaszcza wśród zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Wielokrotnie koncertowała z orkiestrą barokową Concerto Polacco, Ars Nova, Subtilior Ensemble oraz Diletto.

Współpracowała z zespołami: Le Poème Harmonique, Arte dei Suonatori, Il Tempo, Capella Cracoviensis, Ensemble Hildebrandt 1719 i Bornus Consort. Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w: Festival de Musica Antigua de los Pirineos (Hiszpania), Festiwalu Muzyki Dawnej im. Św. Kazimierza (Litwa), Festiwalu w Ambronay (Francja), Misteria Paschalia, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Występowała z wieloma zespołami orkiestrowymi (Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńska Orkiestra Kameralna, Suwalska Orkiestra Kameralna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis oraz Sinfonia Viva) pod batutą m.in.: Massimiliano Caldiego, Michała Klauzy, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego i Jana Miłosza Zarzyckiego.

Ma w dorobku ponad 100 utworów kantatowo–oratoryjnych, pieśni oraz partie operowe. Nagrała około trzydziestu płyt kompaktowych solowych i kameralnych (DUX, Acte Préalable, Musicon) – płyta Pieśni Kurpiowskie Szymanowski Górecki Moryto nagrana przez Chór OiFP, na której wykonuje partie solowe została uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2009 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. Dokonała wielu prawykonań. Zasiada w jury konkursów wokalnych i chóralnych. Nawiązała współpracę z Białostockim Teatrem Lalek wykonując partie solowe w operach marionetkowych „Kantata o kawie” J. S. Bacha oraz „Bastien und Bastienne” W. A. Mozarta. W roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna.

Artystka w roku 2018 została Laureatką Stypendium Artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Nagrody Przewodniczącego Rady Miasta Białystok dla Nauczycieli – Animatorów Kultury. Natomiast w roku 2019 otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. 

Marcin LiweńMarcin Liweń – kontratenor, alt. W 2012 ukończył studia magisterskie na wydziale wokalnym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, studia licencjackie ukończył na Akademii Muzycznej im. J. I. Paderewskiego w Poznaniu. Kształcił się na kursach mistrzowskich u Ali Simoni, Paula Esswooda, Michael’a Chanse’a, Artura Stefanowicza, Marka Rzepki. Otrzymał tytuł magistra biotechnologii na Uniwersytecie Warmińsko Mazurskim w Olsztynie.

Koncertuje jako solista i kameralista z repertuarem oratoryjno-kantatowym z okresu renesansu i baroku. Występował na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w Polsce: Misteria Paschalia, Opera Rara, Wratislavia Cantans, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej. Śpiewał również na festiwalach w Austrii, Niemczech, Francji i Hiszpani. Pracował z takimi dyrygentami jak Vincent Dumestre, Giovanni Antonini, Paul McCreesh, Marcin Szelest, Jan Tomasz Adamus. W lipcu 2014 z zespołem La Tempesta nagrywał utwory Mikołaja Zieleńskiego ze zbioru Offertoria et Communiones totius anni. W maju 2013 z zespołem Sabionetta dokonał nagrań płyty Podobieństwo żywota krześcijańskiego, XVI – wieczna muzyka polska.

Sławomir BronkSławomir Bronk – absolwent dyrygentury chóralnej, muzyki kościelnej (2006), oraz śpiewu solowego (dyplom z wyróżnieniem, 2015) w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Jako wokalista i kameralista – kontratenor specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i zagranicą, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Forum Musicum we Wrocławiu, Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. Koncertował m.in. z takimi zespołami jak: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Kapela Świętogórska, Kapela Jasnogórska. Na stałe związany jest z białostockim Zespołem Muzyki Dawnej Diletto. Oddzielnym polem artystyczno-naukowych zainteresowań Sławomira Bronka jest semiologia gregoriańska, której zasady interpretacji poznawał podczas licznych seminariów i kursów we Włoszech, m.in. w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie.

Z prowadzoną przez siebie studencką Scholą Cantorum gdańskiej Akademii Muzycznej podczas 65. Concorso Polifonico Internazionale Guido d’Arezzo uzyskał zwycięstwo w kategorii chorału gregoriańskiego. Sukces ten powtórzył z męskim zespołem Vox Intensa podczas Malta International Choir Festival 2017. Sławomir Bronk pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia: dyrygentury chóralnej, emisji głosu, chorału gregoriańskiego.

Bartłomiej ChorążyBartłomiej Chorąży – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego Jacka Ozimkowskiego. Swój warsztat wokalny doskonali, współpracując z Dariuszem Grabowskim. Brał udział w mistrzowskich kursach interpretacji i wykonawstwa polichóralnej muzyki barokowej, prowadzonych przez Josa Van Veldhovena. Od 2012 roku zatrudniony jest w Chórze Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, z powodzeniem śpiewa zarówno chóralne, jak i solowe partie wokalne. Członek Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich, z którym wykonuje koncerty z cyklu Cafe
Bodo, hity Brodwayu oraz wiele innych. Od 2016 roku współpracuje również z oktetem wokalnym Octava Ensemble.

Od 2019 roku współpracuje z zespołem muzyki dawnej Diletto a także z Cappella Virdimontana. Jest współzałożycielem zespołu wokalnego Cracow Baroque Consort. Dorobek artystyczny Bartłomieja Chorążego to liczne występy solowe, ensemblowe i chóralne w Polsce i poza jej granicami, oraz występy na międzynarodowych festiwalach pod batutami takich dyrygentów jak chociażby Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Rafał Janiak, Jos Van Veldhoven czy wielu innych.

Maciej FalkiewiczMaciej Falkiewicz – baryton, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego Cezarego Szyfmana i Aleksandra Teligi oraz Podyplomowego Studium Pieśni na UMFC w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił w trakcie kursów prowadzonych przez m.in. Olgę Pasiecznik, Romualda Tesarowicza, Marcello Lippiego, Jadwigę Rappé, Ryszarda Karczykowskiego, Ewę Iżykowską, Marka Rzepkę, Kaia Wessela, Bogdana Makala, Brunę Baglioni. Jako solista brał udział w wielu koncertach i festiwalach takich jak: widowisku plenerowym The Fairy Queen (reż. S. Chondrokostas), Skrzypku na dachu J. Bocka (reż. M. Korwin) i Doris Day (reż. Z. Rybka) w Teatrze Powszechnym w Radomiu, Wenus i Adonis J. Blowa (reż. K. Garbacik, A. Korytkowska-Mazur), Il cavaliere per amore N. Piccinniego (reż. P. Chomczyk), w studenckich realizacjach oper: Wesele Figara W. A. Mozarta w Białostockim Teatrze Lalek (reż. P. Aigner), Napój miłosny G. Donizettiego (reż. B. Redo-Dobber), Cosi fan tutte W. A. Mozarta (reż. P. Chomczyk), Księżniczka Czardasza E. Kálmána, wykonał partię solową w spektaklu marionetkowym Kantata o kawie J. S. Bacha w Białostockim Teatrze Lalek oraz w spektaklu Świętoszek Moliera (reż. P. Aigner) współpracując z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Białymstoku.

W sezonie 2018/2019 zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej partią Bombalo w spektaklu Nocleg w Apeninach S. Moniuszki (reż. R. Skolmowski). W ubiegłym roku zaśpiewał partie operowe w Dydonie i Eneaszu H. Purcella, Bastien und Bastienne W. A. Mozarta oraz Don Kiszocie S. Moniuszki. Jest laureatem konkursów wokalnych takich jak: Turniej Akademii Muzycznych (II miejsce, 2019), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny dla Dyrygentów Dirigere e cantare (I miejsce, 2018), XIX Międzynarodowy Konkurs Wokalny Iuventus Canti, (II miejsce, Vrable /Słowacja/ 2017), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny Bella Voce (I miejsce, Busko Zdrój 2017), II Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Krystyny Jamroz (III miejsce, Busko Zdrój 2016), XIII Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski Aria i pieśń wieczorna (II miejsce oraz Puchar Rektora UMFC, Białystok 2015). Współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto, Zespołem Muzyki Dawnej Il Tempo, Zespołem Schola Gregoriana Sancti Casimiri, Zespołem Muzyki Szanty Kliper oraz Teatrem Powszechnym im. J. Kochanowskiego w Radomiu. Obecnie jest instruktorem w Chórze Miasta Białegostoku przy XI LO im. rtm. W. Pileckiego oraz w Gminnym Ośrodku Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie, gdzie prowadzi chór oraz zajęcia muzyczne dla dzieci i młodzieży.

Przemysław KummerPrzemysław Kummer – bas-baryton, ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia w Białymstoku w klasie organów Bożeny Laskowskiej. Kontynuował naukę w Akademii Muzycznej w Warszawie (obecnie: Uniwersytet Muzyczny) Fryderyka Chopina – Filii w Białymstoku. W 2005 roku ukończył muzykę kościelną, a w 2010 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego profesora Cezarego Szyfmana. Przygodę ze śpiewem rozpoczął w Białostockim Chórze Kameralnym „Cantica Cantamus” prowadzonym przez profesor Violettę Bielecką. Jako bas śpiewał partie solowe w dziełach sakralnych i świeckich: J. S. Bacha, G. F. Händla, W. A. Mozarta, S. Moniuszki. Występował z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Uniwersytetu Muzycznego w Białymstoku, zespołem muzyki dawnej „Il Tempo”, „Consort 415”, „Diletto” oraz Ensemble „QuattroVoce”.

Przemysław Kummer bierze udział w licznych koncertach i przedsięwzięciach artystycznych w województwie podlaskim i w kraju m.in.: Moniuszkowskim Festiwalu Podlasia, koncertach w ramach Festiwalu Nauki i Sztuki, Podlaskich Koncertach Organowych, Festiwalu Muzycznym „Sacrum et Musica”, cyklicznych koncertach „Aria w Galerii”. W 2006 roku jako solista wraz z Chórem i Orkiestrą Akademii Muzycznej w Białymstoku nagrał płytę z kolędami. W 2009 roku debiutował partią Szóstaka w operze „Flis” Stanisława Moniuszki wystawianej na deskach Teatru Dramatycznego w Białymstoku. Współpracował z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej. W roku 2010 jako solista uczestniczył w nagraniu Apokalypsis Marcina Gumieli. Doskonalił swoje umiejętności wokalne na kursach prowadzonych przez: Leonarda Andrzeja Mroza, Olgę Pasiecznik, Józefa Fraksteina. Przemysław Kummer prowadzi działalność pedagogiczną w Zespole Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego oraz w Filii UMFC w Białymstoku. W 2013 roku otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Białegostoku. W 2014 roku nawiązał współpracę z Białostockim Teatrem Lalek, gdzie wykonywał partie solowe w operach marionetkowych „Kantata o Kawie” J. S. Bacha i „Bastien und Bastienne” W. A. Mozarta.

Chór UMB

Chór UMBZespół należy do kategorii chórów mieszanych, którego repertuar obejmuje utwory sakralne i świeckie od epoki renesansu po prawykonania dzieł kompozytorów współczesnych. Chór wykonuje również dzieła oratoryjne i operowe, koncertując z zespołami symfonicznymi i kameralnymi zarówno z Polski jak i zagranicy. Od lat 70-tych regularnie współpracuje z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. Występował również z towarzyszeniem orkiestr Filharmonii Szczecińskiej, Kieleckiej, Lubelskiej, Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie, Uniwersytetu w Louvain w Belgii, a także z Orchestre de Chambre de Geneve, Orkiestrą Symfoniczną Vita et Musica, Aarhus Symphony Orchestra (DK).

W swojej wieloletniej historii białostoccy medycy uczestniczyli w licznych, prestiżowych konkursach oraz festiwalach, zdobywając szereg nagród i wyróżnień. Koncertowali w wielu krajach europejskich: Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Litwie, Niemczech, Portugalii, Słowacji, Szwajcarii, Węgrzech, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Watykanie, gdzie dostąpili zaszczytu oprawy muzycznej mszy świętej w Bazylice św. Piotra. Jako jedyny chór z Polski brali też udział w obchodach 50-tej rocznicy powstania Państwa Izrael.

Zespół dokonał nagrań archiwalnych dla II Programu Polskiego Radia, jak również Radia Belgijskiego (RTBF), Duńskiego, Francuskiego, Irlandzkiego oraz Telewizji Polskiej i Telewizji Belgijskiej. W ramach działalności fundacji Ars Medica pro Humanitate (1990r.) została wydana na płycie Msza Es-dur „Wielka” F. Schuberta z towarzyszeniem
Belgian Medical Orchestra. W 2006 r. Chór uczestniczył w transgranicznym projekcie Łączy nas Puszcza i Pieśń w Białowieży i Kamieńcu na Białorusi, podczas którego została nagrany album z pieśniami Feliksa Nowowiejskiego oraz Romualda Twardowskiego inspirowanymi Puszczą Białowieską.

Chór Uniwersytetu Medycznego w BiałymstokuOd współpracy z Chórem UMB zaczynali swoje kariery uznani dzisiaj soliści: Agnieszka Zwierko, Małgorzata Walewska, Adam Zdunikowski i Robert Gierlach.

Chór jest integralną częścią Uczelni niemal od początku jej istnienia – w jego skład wchodzą studenci oraz absolwenci Uniwersytetu. Jest jednym z najstarszych chóralnych zespołów akademickich w kraju, który w 2022 roku obchodzić będzie jubileusz 70. – lecia swego istnienia.