Serdecznie zapraszamy na koncert, na którym zabrzmią wspaniałe kompozycje J. S. Bacha: Koncerty Brandenburskie nr 3 i 5 oraz III Suita orkiestrowa D – dur. Koncert poprowadzi od pulpitu wybitna postać polskiej sceny muzycznej – skrzypaczka Martyna Pastuszka. Jako solistki wystąpią również Olga Musiał – Kurzawska – flet traverso oraz Anna Firlus – klawesyn. Na tę wspaniałą ucztę muzyczną zapraszamy ze wstępem wolnym do Auli Widowiskowej im. J. Korczaka Uniwersytetu w Białymstoku przy ul. Świerkowej 20.
Soliści:
Martyna Pastuszka – skrzypaczka, koncertmistrzyni, wykładowczyni akademicka, muzyczny entrepreneur. Dzięki połączeniu rzetelnej pracy z osobowością charyzmatycznej liderki i niebanalną wyobraźnią muzyczną, prowadzone przez nią wykonania cechuje ogromna wyrazistość narracji.
W latach 2019, 2020 i 2021 otrzymała nominacje do prestiżowej nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii Osobowość roku. Była dwukrotnie nominowana do „Paszportu Polityki” w kategorii Muzyka dawna (2019 i 2020). W 2021 roku otrzymała nominację do Opus Klassik, niemieckiej nagrody krytyków, w kategorii „Najlepsza dyrygentka”.
W trakcie niemal dwudziestoletniej kariery koncertowała w Polsce i za granicą, podejmując działania jako zaproszona koncertmistrzyni, solistka lub kameralistka. Łączyła ją wieloletnia współpraca z Arte dei Suonatori, Collegium 1704, Le Cercle de l’Harmonie, Collegium Vocale Gent Philippa Herrewege. Jako solistka lub koncertmistrzyni występowała z Le Concert de la Loge (Paryż) Concerto Copenhagen, Aukso (Tychy), Hofkapelle München, Capellą Cracoviensis, Le Parlement de Musique (Strasburg), Le Concert Lorrain (Metz), Terra Nova Collective (Antwerpia), Collegium Marianum (Praga), a to wciąż nie wszystko. W 2022 roku wystąpi w roli koncertmistrzyni na zaproszenie paryskiego zespołu Pigmalion, kierowanego przez Raphaëla Pichona. Jesienią tego roku zadyryguje przedstawieniami operowymi w czasie rezydencji na prestiżowym festiwalu Bayreuth Baroque.
W 2012 roku, odpowiadając na potrzebę przedstawienia muzyki od strony jej emocjonalności, sensualności i porywającej rytmiczności, założyła {oh!} Orkiestrę Historyczną, która błyskawicznie uplasowała się w czołówce polskiego, a dziś, po dekadzie istnienia, śmiało można powiedzieć – europejskiego wykonawstwa historycznie poinformowanego.
Pracę koncertującego i zaangażowanego muzyka łączy z karierą akademicką. Od 2007 roku prowadzi klasę skrzypiec barokowych Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2017 roku obroniła doktorat na swojej Alma Mater odkrywając twórczość kompozytora- skrzypka Johanna Friedricha Schreyfogla.
Prywatnie jest żoną, matką dwóch synów i towarzyszką dwóch kotów. Mieszka w spokojnej miejscowości na ziemi śląskiej. Odpoczywa jeżdżąc na łyżwach i rolkach.
Olga Musiał-Kurzawska – w 2007 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, w klasie fletu st. wykł. Jerzego Pelca. Flety historyczne studiowała we Wrocławiu na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego, a w 2011 roku ukończyła studia w Łodzi na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w klasach dr Magdaleny Pilch (flet traverso) oraz Marka Nahajowskiego (fakultatywnie – flet prosty). Jest współzałożycielką zespołu muzyki dawnej Très Animé.
Na stałe jest związana z Zespołem Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona, pełni tam funkcję pierwszej flecistki.
Wspólpracuje równiez z :
– Accademia dell’Arcadia
– Wrocławska Orkiestra Barokowa
– Polska Orkiestra XVIII wieku
– Ensemble Toccante
– Zespół Muzyki Dawnej DILETTO
– Orkiestra Fundacji Akademii Muzyki Dawnej
– Consortium Sedinum
– Les Ambassadeurs
– Arte dei Suonatori
-Altberg Ensemble
Uczestniczyła w kursach muzycznych prowadzonych przez:
– Barthold Kuijken
– Mirjam Nastasi
– Jana Semeradova
– Lucie Duskova
– Annie Laflamme
– Liane Ehlich
– Kaspar Zehnder
– Alexis Kossenko
Szczególne osiągniecia z zespołem Très Animé:
– 2018/08 Très Animé International Van Wassenaer Competition in Utrecht, Holandia (udział w finale)
– 2016 Très Animé , trzecie miejsce w Neuburg Early Music Biagio Marini Competition
Wzięła udział w wielu nagraniach płytowych.
Posiada doświadczenie pedagogiczne oraz dyplom ukończenia Studium Pedagogicznego.
Anna Firlus – koncertuje jako solistka i kameralistka, zarówno na organach, jak i na klawesynie, sięgając po repertuar od renesansu po współczesność. Jest członkiem Orkiestry Historycznej {oh!}. Współpracuje ponadto z wieloma innymi zespołami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej. Współpracowała m.in. z: Martyną Pastuszką, Leilą Schayegh, Andreasem Staierem, Lorenzo Coppolą.
Występuje na licznych festiwalach krajowych i zagranicznych, takich jak: Bayreuth Barock Festspiele, Letni slavnosti stare hudby w Pradze, Misteria Paschalia, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo – Wschodniej EUFONIE, Mixtur im Bass, Großräschener Orgelkonzerte,Festiwal Zamkowy w Brühl, Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, All’improvviso, Musica Poetica w Tarnowie, Muzyka na Szczytach w Zakopanem, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater.
Spośród licznych nagrań płytowych artystki wymienić można m.in.: Portraits. Les Caractères Français – wydaną w 2021 roku płytę {oh!} trio, nagraną wraz z mężem – Krzysztofem Firlusem – Gamba Sonatas, nominowaną do nagrody Fryderyk 2019, C. F. Abel – Sonatas from the Maltzan Collection, zawierającą pierwsze na świecie nagrania sonat C. F. Abla (nominacja do nagrody International Classical Music Award 2020), Concerto Grosso: Emigre To The British Isles. Music By F. Scarlatti / A. Scarlatti / F. Geminiani / A. Corelli z {oh!} Orkiestrą Historyczną – nominacja do nagrody Fryderyk 2020, płytę Muzyka Francuskich Mistrzów – Muzyka Zamku Warszawskiego z {oh!} Orkiestrą Historyczną – nominacja do nagrody Fryderyk 2018, Telemann – solos & trios z Extempore Ensemble.
Anna Firlus ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. J. Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. M. Toporowskiego. Obecnie jest wykładowcą w klasie historycznych praktyk wykonawczych tejże uczelni.