Serdecznie zapraszamy na najbliższy koncert w ramach cyklu “Muzyka Mistrzów Baroku”, podczas którego zabrzmi arcydzieło brytyjskiego Orfeusza – Henry’ego Purcella – “Dydona i Eneasz”. Tej niezwykłej urody opera, pierwsza w historii muzyki angielskiej, na trwale znalazła miejsce wśród najwspanialszych dzieł literatury muzycznej. Geniusz Purcella sprawił bowiem, że losy Dydony, królowej Kartaginy, wzruszają nas tak samo silnie jak słuchaczy sprzed ponad trzech wieków. Ukazał on w niej swój niezwykły talent dramatyczny, stworzył również specyficzny, gdyż bardzo melodyjny styl recytatywny, a także zawarł w niej całe bogactwo i specyfikę muzyki angielskiej. Powstała do libretta Nahuma Tate, “Dydona” po raz pierwszy wystawiona została najprawdopodobniej w Londynie w roku 1689. Opera zbudowana jest z trzech aktów i prologu, do którego muzyka niestety zaginęła. Jej akcja toczy się w starożytnej Kartaginie.
Akt I
Odsłona 1
Królowa Kartaginy, Dydona, kocha Eneasza – wodza trojańskiej drużyny, która ocalała z pogromu zdobytej przez Greków Troi. Pierwsza dama dworu, Belinda, zapewnia Dydonę o wzajemności Eneasza, ale królowa na wszelki wypadek decyduje się przywitać go obojętnie.
Odsłona 2
Mieszkająca w lesie Czarownica pragnie zguby Dydony i całej Kartaginy. Wie, że na drodze do szczęścia królowej może stanąć jedynie misja Eneasza w kraju Latynów.
Akt II
Na cześć gości z Troi w lesie odbywa się polowanie. Chór intonuje pieśń, wspominając legendę o bogini łowów Dianie i rozszarpanym przez własne psy młodzieńcu Akteonie. Pojawiają się Dydona i Eneasz, jednak z powodu nadciągającej burzy królowa wraca do pałacu. Przed Eneaszem zjawia się posłaniec bogów Merkury, który przynosi mu rozkaz Jowisza – wódz musi natychmiast wyruszać, aby wypełnić misję w kraju Latynów. Nie wie, że rzekomy Merkury to w rzeczywistości jeden z demonów, służących przebiegłej Czarownicy.
Akt III
Czarownica cieszy się, widząc rozpacz królowej Dydony. Co prawda Eneasz wyraża gotowość sprzeciwienia się woli bogów i pozostania w Kartaginie, jednak dumna Dydony nie wyraża na to zgody. Woli umrzeć, niż poślubić człowieka, który śmiał pomysleć o jej porzuceniu.
(Streszczenie libretta według “Przewodnika operowego” J. Kańskiego)
Wykonawcy:
Małgorzata Trojanowska – Dydona
Marta Wróblewska – Belinda
Anna Wolfinger – Dama Dworu
Andrzej Klepacki – Żeglarz
Maciej Falkiewicz – Eneasz
Karolina Kuklińska – Czarownica
Małgorzata Piotrowska – Wiedźma I Paulina Osenko – Wiedźma II
Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
Orkiestra: Zespół Muzyki Dawnej DILETTO
Anna Moniuszko – dyrygent