1.09.2024, godz. 19:00
Historia pewnej Heroiny: Marc-Antoine Charpentier – oratorium “Judyta” H. 391

1.09.2024

M.A. Charpentier jest jednym z nielicznych francuskich kompozytorów wspominanych w historii formy oratorium. Niewątpliwie wzorował się on na swoim rzymskim mistrzu – Giacomo Carissimim, który uznaje się jako twórcę tego gatunku muzycznego. Charpentier wprowadził oratorium do kongregacji największej świątyni jezuickiej Paryża. „Historie”, do których należy Judith sive Bethulia liberata H. 391, to najbardziej rozbudowane oratoria Charpentiera, które stanowią kwintesencję ogólnego stylu kompozytora. Łączy on w nim cechy włoskie i francuskie prawie w równym stopniu: pozostawał wierny zasadom Carissimiego, jednocześnie wykazując dużą wrażliwość na cechy stylu francuskiego. W szczególności Charpentier rozszerzył zakres oratorium, wprowadzając weń muzykę instrumentalną w stopniu niespotykanym u Carissimiego oraz różnicując styl i formę fragmentów solowych w odpowiedzi na wymagania dramatyczne i tekstowe. Wniósł także znajomość francuskiego stylu wielkiego motetu do chórów, wzbogacając je tym samym o dość rozbudowaną fakturę koncertową i kontrapunktyczną. Cechy te sprawiają, że oratoria Charpentiera stanowią absolutny unikat światowej literatury muzycznej, do czego przyczynia się fakt braku kontynuacji jego osiągnięć na tym polu przez innych kompozytorów francuskich tego okresu.
W swoim oratorium łacińskim Judith sive Bethulia Liberata powstałym w 1675, Marc-Antoine Charpentier, rozpoczyna serię oratoriów o femmes fortes (silnych postaciach kobiecych) , napisanych dla Madame de Guise. Dzieło oparte jest na udramatyzowanym i skondensowanym przekazie z Vulgaty przedstawiającym historię Judyty.
W programie koncertu znajdą się również inne kompozycje Charpentiera — instrumentalne Ouverture pour le sacre d’un évêque, Ouverture pour l’église H.536, H. 537 oraz przepiękny, wokalno-instrumentalny Magnificat a 3 H.73
Na koncert zapraszamy ze wstępem wolnym.