15.12.2024, godz. 18:00 | Marcin Józef Żebrowski — Koncert bożonarodzeniowy | Aula Magna Pałacu Branickich

15.12.2024, godz. 18:00

Zapraszamy na koncert bożonarodzeniowy, który wypełnią dzieła polskich i włoskich mistrzów. Rozpoczniemy od dzieł A. Corellego oraz A. Scarlattiego, które ściśle wiążą się z tym szczególnym czasem w roku. Zabrzmią kolejno słynne concerto grosso Corellego Fatto per la Notte di Natale (Poczynione na noc Narodzenia) oraz Cantata pastorale per la nascità di Nostro Signore (Kantata na narodzenie Naszego Pana). Poprzedzą one kompozycję rodzimego twórcy o. Damiana Stachowicza – Veni, veni Consolator nawiązującej do okresu adwentowego i oczekiwania na Mesjasza.

Finałem wieczoru będzie wykonanie jednego z najznakomitszych dzieł polskiego późnego baroku, A mianowicie Magnificatu Marcina Józefa Żebrowskiego. Jego spuścizna zachowała się w archiwum klasztoru oo. paulinów na Jasnej Górze, która w XVIII wieku była prężnie działającym ośrodkiem kulturalnym. Dzieła Marcina Józefa Żebrowskiego są najdoskonalszym przykładem późnobarokowej twórczości europejskiej – zarówno od strony formalnej, jak i wziąwszy pod uwagę kunszt, retorykę, walory brzmieniowe oraz ładunek emocjonalny. Te wszystkie cechy stawiają twórczość kompozytora na równi z uznanymi dziełami powstającymi ówcześnie w innych krajach, a także świadczą o najwyższym poziomie muzyki polskiej XVIII wieku.

Wykonawcy:

Joanna Radziszewska – Sojka – sopran
Jakub Foltak – alt
Bartłomiej Chorąży – tenor
Maciej Falkiewicz – bas

Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
( przygotowanie Anna Moniuszko, Przemysław Kummer)

Orkiestra zespołu Muzyki Dawnej Diletto w skłądzie:

trąbka: Paweł Hulisz
waltornie: Dominika Stencel (I), Marek Kuc (II),
oboje: Agnieszka Mazur (I), Zofia Trystuła (II)
fagot: Beniamin Lewi

skrzypce I: Paweł Polak, Jadwiga Korzeń, Anna Cieśluk
skrzypce II: Anna Polak, Julia Dombek, Urszula Laskowska – Bogusłowicz
altówki: Radosław Koper, Anna Mikołajczak
wiolonczele: Bernadetta Wieczerzyńska, Borys Piszczatowski
kontrabas: Karol Cieśluk
pozytyw: Sylwester Trojanowski

Anna Moniuszko – dyrygent

Program:
Alessandro Scarlatti
Cantata pastorale per la nascita di Nostro Signore: Oh di Betlemme altera poverta
1. Introduzione
2. Recitativo: O de Betlemme altera
3. Aria: Dal bel seno d’una stella
4. Recitativo: Presa d’uomo la forma
5. Aria: L’autor d’ogni mio bene –
6. Recitativo: Fortunati pastori
7. Tocco la prima sorte a voi

Arcangelo Corelli
Concerto grosso op.6 nr 8 “Fatto per la notte do Natale”
Vivace – Grave
Allegro
Adagio – Allegro – Adagio
Vivace
Allegro
Pastorale ad libitum: Largo

Damian Stachowicz – Veni, veni Consolator

Marcin Żebrowski – Magnificat
Chór: Magnificat anima mea
Aria (Alt): Quia respexit
Aria (Sopran): Quia fecit mihi magna
Chór: Et misericordia
Aria (bas): Fecit potentiam
Duet (Sopran – Alt): Deposuit potentes
Chorus: Esurientes implevit bonis
Aria (Sopran): Suscepit Israel
Aria (Tenor) : Sicut locutus est
Chór: Gloria Patri


Joanna Sojka, sopran liryczno- koloraturowy. Ukończyła z wyróżnieniem akademię muzyczną w Krakowie. Studiowała także na Hochschule für Künste Bremen.
Joanna występowała pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak np.: Marc Minkowski, Rinaldo
Alessandrini, Joshua Rifkin, Dirk Vermeulen, Dirk Brossé.
Artystka koncertowała z wieloma orkiestrami i zespołami: Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis, Oh! Orkiestra Historyczna, Wrocław Baroque Orchestra, Baroque Collegium 1685, Harmonia Sacra, Weser-Renaissance Bremen, Ensemble Mare Nostrum. Repertuar artystki obejmuje dzieła od baroku do muzyki XX wieku. Artystka najchętniej sięga po repertuar operowy. Dotychczas miała okazję wystąpić w następujących rolach: Euridice „Orfeo ed Euridice” Ch.W. Glucka w Opera Nova Bydgoszcz; Królowa Nocy „Czarodziejskim Flecie Piccolo” w Warszawskiej Operze Kameralnej; Nina ”Il giovedi grasso” oraz Serafina “Il campanello” G. Donizettiego; Celia „Lucio Silla” W. A. Mozarta w Teatrze Słowackiego w Krakowie; Publia „Aureliano in Palmira” G. Rossiniego na festiwalu Opera Rara; Belinda “Dydona i Eneasz” H. Purcella Teatr Wielki w Poznaniu; Marzia “Arminio” J. A. Hasse Teatr w Gliwicach; Megacles “L’Olimpiade” A. Vivaldiego pod batutą Rinalda Alessandriniego w NFM; Eurinda w “Moro per amore”A. Stradelli wystawioną w Rzymskim teatrze Palazzo Altemps; Cleone/Une Ombre Hereuse/Une suivante d’Phebe„Castor et Pollux” J. Ph. Rameau.

Ważne miejsce w repertuarze artystki zajmują następujące partie:
W. A. Mozart – Królowa Nocy, Pamina, Susanna, Celia, Sifare, Ismene, Zerlina; V. Bellini – Amina „Lunatyczka”, Elvira „Purytanie”; Ch. Gounod – Julia „Romeo i Julia”; R. Strauss – Zerbinetta „Ariadna na Naxos”; J. Strauss – Adela „Zemsta nietoperza”; J. Offenbach – Olimpia; G. F. Handel – Morgana “Alcina”, Dorinda “Orlando” a także oratoria (Mesjasz, Stworzenie Świata, Wielka Msza c-moll KV 427, Pory Roku, Carmina Burana, Gloria F. Poulenc) i pieśni polskie oraz zagraniczne. Artystka wykonuje także muzykę filmową. W styczniu 2021 roku ukazała się pierwsza solowa płyta artysty, zawierająca utwory warszawskiego kompozytora doby romantyzmu- Eugeniusza Pankiewicza „Pieśni nieznane”. Album dostępny jest na platformach streamingowych.

Swoje umiejętności wokalne szkoliła pod okiem wielu wybitnych pedagogów: Zofia
Witkowska, Marek Rzepka, Peter Kooij.


Jakub Foltak – Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Brał udział w programie Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie kształcił się pod kierunkiem m.in. Olgi Pasiecznik, Izabeli Kłosińskiej, Ewy Podleś, Mariusza Kwietnia, Lecha Napierały i Hedwig Fassbender.
Debiutował w 2018 roku na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu w roli Ramira w La finta giardiniera W.A. Mozarta.
Współpracuje z Polską Operą Królewską, gdzie kreuje postacie Eustazia w operze Rinaldo G.F. Händla, Valetta w Koronacji Poppei C. Monteverdiego oraz Milesa w Dokręcaniu śruby B. Brittena.
Brał udział w premierze opery Benjamina Brittena ,,Sen nocy letniej” w Szwajcarii przy wsparciu Opernhaus Zurich.
Artysta wystąpił m.in.: w Teatrze Wielkim w Łodzi jako Cherubin w operze Wesele Figara W.A. Mozarta; na Baltic Opera Festival; w Operze Bałtyckiej jako Anniusz w Łaskawości Tytusa W.A. Mozarta; w Operze Nova w Bydgoszczy w Niebezpiecznych związkach; w Operze Krakowskiej w Loterii na mężów K. Szymanowskiego oraz biorąc udział w światowym prawykonaniu ,,Bona Sforza” Zygmunta Krauze w Operze Krakowskiej.
W swoim repertuarze, poza wymienionymi dziełami, posiada liczne pieśni, arie operowe oraz partie solowe dzieł oratoryjnych, m.in.: Oratorium na Boże Narodzenie, Magnificat, Messe in h-moll, Pasję według św. Jana, Pasję według św. Marka, Pasję według św. Mateusza, kantaty J.S. Bacha, Stabat Mater J.B. Pergolesiego, Stabat Mater A. Vivaldiego, Mszę koronacyjną W.A Mozarta oraz dzieła J.Hasse.
Współpracował z dyrygentami takimi jak: B. Akiki, T. Tokarczyk, P. Sułkowski, A. Banaszak, D. Ward , A. Nagórka czy Y. Shemet oraz reżyserami: André Heller-Lopes, Rainer Holzapfel, Maja Kleczewska, Ewa Rucińska, Jarosław Kilian.
Laureat Nagrody Stowarzyszenia Septem Octaves za najlepsze wykonanie utworu kompozytora Polskiego na 11. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki.


Bartłomiej CHORĄŻY – Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego Jacka Ozimkowskiego. Swój warsztat wokalny doskonali, współpracując z Dariuszem Grabowskim. Brał udział w mistrzowskich kursach interpretacji i wykonawstwa polichóralnej muzyki barokowej, prowadzonych przez Josa Van Veldhovena.

W swoim dorobku artystycznym posiada między innymi występy w Weselu Figara W.A. Mozarta, Rigoletcie Traviacie G. Verdiego na Międzynarodowym Festiwalu Bursztynowym – Opera Europy, w Filharmonii Kaliningradzkiej oraz Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Brał udział w wielu festiwalach, w tym również o randze międzynarodowej, takich jak: Festiwal Musica Poetica, Misteria Paschalia, Actus Humanus, Rossini in Wildbad Festival, Royal Opera Festival, Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Salezjańskie Lato, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, czy wielokrotnie w Międzynarodowym Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego – prezentując wraz z Cracow Royal Singers muzykę polskich mistrzów baroku. Na stałe współpracuje z różnymi zespołami muzyki dawnej w całej Polsce, jak m.in. Zespół Muzyki Dawnej Diletto czy Capella Virdimontana.

Od 2012 roku jest artystą Chóru Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Z powodzeniem śpiewa zarówno chóralne, jak i solowe partie wokalne, nieustannie poszerzając swój repertuar. W jego solowym portfolio widnieją m.in. pozycje, takie jak: Sigismondo G. Rossiniego, Weihnachtsoratorium J.S. Bacha, Mesjasz G.F. Haendla, Requiem d-moll, Msza Koronacyjna W.A. Mozarta i wiele innych.

Członek Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich, od 2016 roku współpracuje również z Oktetem Wokalnym Octava Ensemble. Jest współzałożycielem zespołu wokalnego Cracow Baroque Consort.

Występował pod batutą znakomitych dyrygentów, takich jak Alexander Liebreich, Ola Rudner, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Evgen Savchuk, Helmuth Rilling, Roland Bader, Charles Olivieri-Munroe, Jacek Kaspszyk, Sirkka-Liisa Kaakiknen-Pilch, Jos Van Veldhoven.


Maciej Falkiewicz – baryton, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego Cezarego Szyfmana i Aleksandra Teligi oraz Podyplomowego Studium Pieśni na UMFC w Warszawie.

Swoje umiejętności wokalne doskonalił w trakcie kursów prowadzonych przez m.in. Olgę Pasiecznik, Romualda Tesarowicza, Marcello Lippiego, Jadwigę Rappé, Ryszarda Karczykowskiego, Ewę Iżykowską, Marka Rzepkę, Kaia Wessela, Bogdana Makala, Brunę Baglioni.

Jako solista brał udział w wielu koncertach i festiwalach. Wykonał partię solową w spektaklu marionetkowym Kantata o kawie J. S. Bacha w Białostockim Teatrze Lalek,  w spektaklu Świętoszek Moliera (reż. P. Aigner) współpracując z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Białymstoku  oraz w spektaklu Bezbrzeża (reż. R. Drobniuch) współpracując z Grupą Coincidentia. W sezonie 2018/2019 zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej partią Bombalo w spektaklu Nocleg w Apeninach S. Moniuszki (reż. R. Skolmowski). Zaśpiewał także partie operowe w Dydonie i Eneaszu H. Purcella, Bastien und Bastienne W.A. Mozarta, Nowym Don Kiszocie S. Moniuszki (reż. P. Chomczyk),Doktora Malatesty w spektaklu Don Pasquale G. Donizettiego (reż. J. Stokalska). Strasznym dworze S. Moniuszki (reż. B. Wiśniewska) podczas 37° Festival Internazionale di Mezza Estate we Włoszech, Śródziemnomorskiego Festiwalu Kultur Gminy Kallithea w Atenach oraz Ogrodach Buhaira w Sewilli (reż. W. Zawodziński)

Jest laureatem konkursów wokalnych takich jak: Turniej Akademii Muzycznych (II miejsce, 2019), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny dla Dyrygentów Dirigere e cantare (I miejsce, 2018), XIX Międzynarodowy Konkurs Wokalny Iuventus Canti, (II miejsce, Vrable /Słowacja/ 2017), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny Bella Voce (I miejsce, Busko Zdrój 2017), II Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Krystyny Jamroz (III miejsce, Busko Zdrój 2016), XIII Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski Aria i pieśń wieczorna (II miejsce oraz Puchar Rektora UMFC, Białystok 2015).


Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, współfinansowane ze środków Województwa Podlaskiego oraz dofinansowane z budżetu Miasta Białystok.